onsdag 22 september 2010

Valet 2010 är (nästan) över

Det är svårt att inte skriva om valet i dessa tider. Jag lovar inte heller att detta är mitt sista inlägg om valet och jag lovar definitivt att det inte är mitt sista inlägg om politik (hehe).


Det var min 6:e valrörelse och den går till minnet på ett mycket speciellt sätt. Jag vill visa min valrörelse i några bilder och en minnesvärd anekdot.  
Mimmi (M) kämpar in i det sista för en Alliansseger
KS vice ordf Jan Hallberg (M) samtalar med en väljare
Kajsa (M) nattkampanjar
David Legga (KD)


I en valrörelse händer massaor av saker. En del sätter sig tydligare på minnet en ändra. En händelse som har satt sig på min näthinna var när jag tillsammans med mina partikollegor kampanjade i vår monter i Nordstan 1 dag före valet. En pappa och hans dotter kommer fram till oss och vill att vi ska försvara och förklarar varför bilprovningen inte längre är reglerat av ett monopol. Vi redogör sakligt (på ett mycket politiskt korrekt sätt) den ideologiska och praktiska förklaringen. Pappan och dottern är ändå inte helt nöjda med svaret. En ung man som tidigare haft samtal med oss om vår politik lägger sig i debatten om bilprovningen. Det uppstår en lite hetsk diskussion - mellan pappa, dottern och den unga mannen. Mina partikollegor och jag står brevid och kan bara njuta av demokrati och yttrandefrihet när den är som bäst. Efter en stund inser den lilla debattgruppen att dom inte kommer komma överens och lämnar varandra åt var sitt håll. Garanterat mer övertygande än innan att just han eller hon hade rätt. Visst är politik fantastiskt! 
//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar