tisdag 28 september 2010

En gång för alla

Jag har bott i Göteborg större delen av mitt liv. Jag har också använt mig av spårvagn som mitt mest frekventa transportmedel. Jag är alltså mer eller mindre proffs på att åka spårvagn. Dessvärre är jag ganska ensam om att vara spårvagnsproffs-åkare. Därför ska jag nu sprida alla skrivna -och oskrivna lagar som vi proffs håller oss till. 


1. När du ska kliva på en spårvagn vid en hållplats så vänta för i hela helvetet på att dom som ska gå av går av, innan du i någon slags panik för att spårvagnen ska åka ifrån dig (?!) tränger dig på och totalt kaos uppstår i dörren. Vänta snällt vid sidan av dörren och gå på när det är din tur. Svårt? Nej! (I Stockholm har man anammat denna mycket lätta på -och avstigningsprocess. Stockholmare är inte kända för sin ödmjukhet men i detta avseende vinner dom över oss goa gubbar. Skärpning på er!)


2. Visst är det trevligt när man kliver på en spårvagn och det ligger det Metrotidningar högt och lågt. Överallt ligger dom. Det bästa är när någon ska sätta sig på ett säte där det ligger en Metro och passageraren föser ner tidningen på golvet. Självklart kommer det då en osynlig pytteliten blå gris med Metrokeps på huvudet och plockar upp tidningen som passageraren slängt ner på golvet. Lägg tillbaka tidningen i tidningsstället eller ta med den hem. Svårt?! Nej!


3. Man får ha sin väska på sätet. Jo det får man visst, om man tar bort den när någon vill sitta där. Man behöver inte ge arga blicken bara för att någon har en väska på sätet. (Ofta är det små damer med papiljotthår som ger en arg blick och tar man då bort väskan fnyser hon bara och går förbi). Du får ha väskan på sätet om du flyttar på den när någon vill sitta bredvid dig. Ta det som en komplimang att du förmodligen ser fräsch ut och luktar gott. 


4. Om du åker buss säg hej till chauffören. Han eller hon kommer bli glad! Om du åker spårvagn säg hej till chauffören om du har möjlighet. Men du behöver alltså inte banka på förarhytten och skrika HEEEJ! bara för att det vore trevligt. Åk med stil och skäm inte ut dig i onödan. 


5. Om den lila damen med papiljotthår ser ut att behöva sitta ner, annars kommer hon bryta 34 ben i kroppen när spårvagnen börjar rulla, då är det din skyldighet att resa på dig och erbjuda din plats. Du vill ju inte vara orsaken till att hon ska behöva åka ambulans och sedan bli liggande som ett gipspaket tills nästa påsk. Res på dig för andra som behöver din plats bättre än dig själv.


Några enkla spårvagnsregler från spårvagnsproffset. Om du mot förmodan fortfarande skulle känna dig osäker så tveka inte att höra av dig till mig. Jag läxar gärna upp dig!


//Theres

2 kommentarer:

  1. Bra tips för oss BMW åkare som är lite ovana de få gånger vi använder kollektiv trafik ;-)

    Nåväl, egentligen ville jag bara markera att jag läser din nya blogg också så keep on writing.

    /David J

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Men hur köper man biljett??

    //Eva som mest åker buss in Brighton

    SvaraRadera