måndag 11 april 2011

Jag & mitt liv gör ett vägval

Jag har varit allt ifrån fet till smal, otränad till vältränad, hälsosam till ohälsosam. Jag har under dom senaste 15 åren haft en osund relation till min kropp och till min vikt. Jag kan inte hitta ett mellanläge utan det är alltid svart eller vitt för mig. Ångest för att jag borde träna, inte sitta i soffan och svulla. Ångest för att jag har tränat men borde tränat mer, vara livrädd för att äta fett och dålig mat. Jag har gjort allt ifrån att räkna kalorier till att kräkas upp maten, att träna 7 dagar i veckan, att bara äta "nyttig" mat eller fullkomligt skitit i allt och levt med ett konstant dåligt samvete. Jag har helt enkelt misshandlat min kropp och mitt psyke svårt under många år och det är någonting som jag kommer att få leva med resten av mitt liv. Detta är inget som jag tidigare har delat med mig av till någon men så här har det varit och så här är det...


Just nu är jag i en period där jag har ganska bra balans mellan kost och träning. Jag bantar definitivt inte men hade tyckte att det vore trivsamt att tappa några kilon och hoppas att min träning ska göra susen. Men inget händer. Nått kilo men mer än så är det inte. Jag är trött på att inte få synlig resultat. Jag får bättre kondition och blir starkare, absolut, men jag vill ha mer!


Mitt nya liv
Efter att ha pratat med en person i flera timmar igår, läst på  på nätet och studerat recept bestämde jag mig, jag ska testa LCHF-metoden (Low Carb, High Fet). Jag har läst om metoden tidigare men den går emot allt jag har lärt mig och därför har jag totalt förkastat den. Äta fett och undvika kolhydrater? Äta grädde och smör och ta bort allt vad light-produkter heter? Nej det köper jag inte, inte för änns nu. Klicka här och läs själva. Efter att ha blivit så grymt inspirerad igår åkte jag hem efter jobbet och läste på ännu mer och började rensa i skåpen och kylen. Till en början blir det en nedtrappning av kolhydrater och socker (det är faktiskt påsk snart!) men från och med den 1 maj är det skarpt läge! 


Om detta ska bli en ny livsstil eller en period av ett experiment det får framtiden avgöra. Jag kör och sen får jag se. Det jag vet just nu är att jag är sjukt taggad och det ska bli spännande att komma ut på andra sidan, förhoppningsvis några kilon lättare.


//Theres

2 kommentarer:

  1. (Party)Prinsessan11 april 2011 kl. 17:48

    Nu vet jag vem som inspirerade dig ;)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tröttnar du på den så läs om isodieten. Vi har kört en del recept från den. Känns som en bra och nyttig diet. Å man får äta normala, goda grejer.
    Kram Camilla

    SvaraRadera