torsdag 21 februari 2013

Nu jävlar

Jag har under flera år ätit kosttillskott i form av omega-3, multivitamin och olika proteinpulver. Allt för att må bra helt enkelt. Många säger att en allsidig kost gör att man inte behöver kosttillskott men där håller jag inte med, längre. I alla fall inte i mitt eget fall. 

Med min träningsnivå och förbränning så kan jag inte kompensera mitt matintag motsvarande den energin som jag gör av med, vilket betyder i sin tur att jag fortsätter att tappa i vikt. Den vikten som jag tappar är inte fett utan det är muskler. I snitt är det cirka 500 kalorier som jag går back per dag. (Räkna själv ut hur mycket 500 kalorier är). Det motsvarar kalorier för ett mål mat ungefär. Jag kan inte äta fyra fulla mål mat om dagen, jag har nog med att få ner all mat som det är. 

Jag har kollat runt med andra som är kunniga inom tärning och fått ett och samma tips - gainers. Sagt och gjort, innan jag åkte till Italien behövde jag beställa nytt proteinpulver, så jag passade på att beställa just gainer. Det är ett pulver som består av 50% protein och 50% kolhydrater, främst snabba kolhydrater. Allt för att vara den bästa återhämtning och uppbyggnad för kroppen innan/efter träning och/eller under dagen. 
Målet är inte att bli en muskelbyggare, utan fortsätta att ha en välmående och vältränad kropp. För att kunna det så måste jag testa ett alternativ som inte innebär ett till mål mat per dag. 

Jag är fortfarande av den uppfattning att en person som tränar 2-3 dagar i veckan cirka 1 timmer per gång och har en allsidig kost inte behöver kosttillskott. Men om du har en hög förbränning, tränar mycket (4-6 gånger i veckan minst 2 timmar per gång) och visar tendenser att går ner i vikt mot din vilja, ja då ska du se över din kost och överväga någon form av kosttillskott. 

Hård träning gör sig inte självt. Det är jag som har gjort jobbet, och tro mig, jag vägar rasera min egen kropp. 

//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar