måndag 14 november 2011

I början av slutet

Om ni undrar över frånvaron på bloggen beror det på att jag har haft "semester" (studenter har inte semester - dom tar sig obetald semester. Jag är inte bitter). I fyra dagar har jag besökt vår Kungliga Hufvudstad. Där har jag bara varit, blivit bortskämd, umgåtts med vänner och släkt. Vi har lyxat med shopping, massa god mat och allt annat som hör "semester" till. Jag hade så himla trevligt att jag seriöst funderar på om Stockholm kan vara en destination som jag ska bo i? Men som jag sa till min kära mor, som absolut inte vill att jag ska flytta till hennes gamla hemstad, 
"Det är tur för dig mamma att det är dyrt att bo i Stockholmsinnerstad, 
eftersom det är där jag måste bo! 
Slutsats: jag blir kvar i Göteborg, ett tag till"

Väl hemma igen är det skolan som gäller och det är som rubriken antyder, början av slutet. En kursare och jag skriver sedan drygt en vecka tillbaka vårt examensarbete. Ja, du läste rätt, EXAMENSARBETE. I januari är jag officiellt klar lärare trots att jag valt att läsa ytterligare en termin till våren, men ändå. Det känns i och för sig inte särskilt märkvärdigt att skriva uppsats (igen) eftersom lärarprogrammet måste vara den utbildning (rätta mig om jag har fel!) där man som student skriver flest uppsatser, ever! Totalt kommer jag att ha skrivit en B-uppsats och tre C-uppsatser när jag är klar vid Göteborgs Universitet. Så om dina barn kommer komma hem och undra över deduktiv eller induktiv metodansats eller om den prövbara hypotesen kan falsifieras eller inte, då vet du anledningen. Är det något som lärare kommer att kunna vid sin examensdag är det vetenskaplig metod och forskning. Halleluja! 

//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar