fredag 16 september 2011

Finns det en framtid för vår framtid?

Igår tittade jag på SVT:s program debatt om bland annat handlade om stadsdelen Backa och det var inte bra för mitt blodtryck. Skämt å sido så har jag under många år faktiskt undvikit att titta på just debattprogram eftersom jag kan bli väldigt provocerad av visa debattörers inställning till både det ena och andra. Man kan i sitt stilla sinne undra varför jag har lagt ner nästan halva mitt liv på ett politisk parti men i dom debatter och möten med väljare har jag en chans att göra min åsikt hörd och kan argumentera för min sak. Det kan jag inte göra ifrån soffan. Eller jo, jag kan argumentera för min sak men det är sjuk irriterande när dom inne i TV:n vägar lyssna och avbryter mig stup i kvarten. 


I media har vi kunnat följa utvecklingen i statsdelen Backa på Hisingen i Göteborg. Bildbränder, rån, skottlossning, mordförsök, trakasserier, droghandel och en hel del andra kriminella handlingar. Jag som vuxit upp med pappa-polis och mamma-jurist har ett väldigt stort rättspatos och tycker att brott i alla de former är förkastliga och kan i min vildaste fantasi inte förstå hur man änns kan smaka på en vindruva på Ica-affären. Överdriven åt andra hållet kanske. 


Jag som valt att ägna min profession åt ungdomar blir både förbannad och ledsen när jag hör hur visa ungdomar i Backa resonerar kring det som händer i deras stadsdel. Förbannad för att ingen vill ta något ansvar utan bara skyller på samhället. Jag blir dock ledsen och djup berör och fundersam när jag hör innebörden av vad dom säger. I grund och botten handlar det om att känna sig sviken, inte bli tagen på allvar och det största och mest allvarliga - att inte ha någon som helst framtidstro. 


Jag är fullt medveten om att jag dragit vinstlotten med bra föräldrar som gav mig en bra uppväxt i en bra förort till Göteborg. Där fick jag gå i bra skolar där vi ungdomar matades med en framtidstro. Jag hade engagerade föräldrar, men precis som samhället så ställde dom också krav på mig. Jag hade höga krav på mig och var tvungen att ta ansvar för mina handlingar och lära mig att respektera andra människor. I min värld är detta inget konstigt men för ungdomarna som nu protesterar i Backa är detta inte alls en självklarhet vilket gör att min väckarklocka ringer extra högt. 


Vad krävs för att vår framtid ska få en framtidstro?


//Theres

1 kommentar:

  1. Jag tycker att den viktigaste arenan är skolan, det är där man formar sin identitet och det är där man är som mest mottaglig för information. Unga människor behöver förebilder och har de inte såna hemma så är skolan extra viktig. Lärare kan göra ett jäkla bra jobb för att hjälpa våra unga... tycker du gör helt rätt i ditt yrkesval. Bra inlägg :)

    SvaraRadera