fredag 13 april 2012

Hemmagjord ostkaka

Har svängt ihop en ostkaka som jag serverade med hemmagjord jordgubbsylt och grädde. Riktigt smarrigt blev det och mina gäster gav också tummen upp. Receptet på ostkakan är taget från lchfgourmet.se. Jag har ändrat på mängden sötningen efter eget tycke. Vill passa på att varna er utifall ni använder er av steviasocker, var försiktiga med överdosering. Bismaken kan bli besk tyvärr. 

Ostkaka
Du behöver (ca 8 bitar):
500 gram keso
4 ägg
3 dl grädde
2 dl mandelmjöl
1 tsk vaniljpulver
½ krm stevia + 2 msk sukrin + lite agavesirap (söta efter egen smak)


Gör så här:
Blanda allt i en bunke. Vispa ihop (har du möjlighet, vispa den fluffig så den blir krämig. Fungerar dock mkt bra utan fluffighet). Häll upp smeten i en form. Jag använde min sockerkaksform.
Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i ca 40 minuter eller tills kakan har stelnat. Låt svalna och servera med hemmagjord sylt och vispad grädde.

Jordgubbsylt
Du behöver:
Ett paket frysa jordgubbar
En skvätt vatten (så det inte bränner när du lägger i gubbarna i kastrullen)
2-3 msk sukrin + lite agavesirap


Gör så här:
Koka jordgubbarna på medelvärme tillsammans med en skvätt vatten tills du har en jämntjock sylt. Ha i sötning efter egen smak. Låt svalna. 

//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar