lördag 15 december 2012

Uppmanar dig att hjälpa till

Alla är inte lika lyckligt lottade som jag själv är. Jag växte upp med en mamma och en pappa som gav mig allt dom kunde. Både kläder och mat på bordet och det viktigaste av allt - kärlek. I min familj blev kärlek det viktigaste eftersom vi hade pengar. Kläder och mat var självklart. Likaså att jag hade leksaker, eget rum (jag hade faktiskt två egna rum, ett hos pappa och ett hos mamma). Jag hade allt som ett barn kunde önska sig. Då förstod jag inte det men nu när jag själv är vuxen, jobbar med barn och ungdomar, rest i världen och sett slum så förstår jag att jag hade allt och mer där till. Det finns fattigdom överallt och jag behöver inte mer än vända på huvudet så ser jag fattigdom, här, där och långt där borta. 

Jag badar inte i pengar men jag har så jag klarar mig, kan spara till framtiden, unna mig saker och må bra. Det är bland annat tack vare att jag haft möjligheten att utbilda mig och fått ett bra jobb. Hade jag inte kommit till Sverige hade jag kanske inte levt idag. Hade jag levt hade jag med största sannolikhet varit analfabet och levt ett liv som jag inte änns kan föreställa mig. Det finns andra som lever det livet jag jag skulle ha levt och det är mina pengar och mina handlingar som kan rädda deras liv nu. Jag kan inte skänka massor med pengar men min filosofi är att om alla som har möjlighet gör lite var så blir det i slutändan stort. 

Som lärare blev årets julklapp en:
skrivbok
Musikhjälpen är ett samarbete med P3 Sveriges radio, Radiohjälpen och SVT som i år samlar in pengar till barn i slummen som har rätt till rent vatten. Klicka här för att komma till Musikhjälpen. Gothia Towers i samarbete med Göteborgs Räddningsmission samlar även i år in julklappar till behövande barn i Göteborg. Gå dit med en inslagen julklapp, markera med en lapp om det är till en flicka eller pojke och vilken ålder. Lägg julklappen i säcken och på julafton kommer en liten person att öppna din julklapp och bli glad. Dessa två projekt har jag stöttat. Det känns viktigt. Det är så simpelt - viktigt. Frågan är vad som är viktigt för dig? 

//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar