onsdag 30 mars 2011

Skor, skor, skor och mera skor

Jag gillar skor så varför inte tillänga ett helt inlägg till skor! 


Kan man köpa skor och dessutom gör en god gärning för någon annan? Ja det kan man! Det finns ett skomärke som heter TOMS som är ett amerikans märke. Deras affärsidé är att för varje par skor dom säljer skänker de ett par till behövande barn, one to one som dom själva skriver på sin hemsida. Grundaren av TOMS heter Blake Mycoskie och startade sitt företag redan 2006 efter en resa i Argentina. I september 2010 hade företaget skänkt över en miljon par skor till barn runt om i världen. Jag har under ett tag gått och beundrat just TOMS-skor och i London slog jag till på ett par classic i marinblått. Det känns bra att både kunna bidra till en god gärning för någon annan samtidigt som jag kommer att ha snygga skor i vår och sommar. Kolla in TOMS hemsida.


När jag gick på mellan- och högstadiet någon gång i mitten på 90-talet var det väldigt populärt med ett skomärke som hette Palladium. Skon var en tygsko med kraftig gummisula som fanns i alla tänkbara färger och mönster. Själv hade jag ett par i blommigt minns jag.
Jag läste en artikel förra sommaren om att både märket Palladium och märket Aqua Limone skulle göra come back. Dessa märken tillsammans med Chevignon var kanske 90-talets största bland ungdomar. Ni som var där då, ni minns och vet vad jag menar.


Idag när jag satt på spårvagnen såg jag dom! Jag såg ett par militärgröna Palladium! Flickan som var cirka 15 år yngra än jag och som troligen går på högstadiet och som troligen är en inne-tjej med Palladium på fötterna. Jag reste tillbaka 15 år i tiden och såg framför mig hela min högstadieskola springa omkring i dessa skor. För så var det fakstikt, skulle man vara cool och inne skulle man ha Palladium på fötterna, då som nu tydligen. Men det blir inga Palladium för mig i år, been there - done that. I år blir det TOMS för hela slanten. 


//Theres

1 kommentar: