tisdag 15 mars 2011

Tydliga vårtecken

Idag bestämde jag mig för att våren hade kommit hit till Göteborg (och gud nådde om det kommer mer snö och kyla nu). Tydligare vårtecken finns inte än vad som finns ute just nu. Solen skiner helt underbart och kafét som ligger vägg i vägg med mitt hus har kafégäster som sitter ute i trädgården och dricker kaffe och njuter av solen. Själv grävde jag i min byrå i garderoben och tog fram alla mina solglasögon. Nu är det mer än okej att ha dom på sig och känna sig lite extra cool. Andra tydliga vårtecken är att alla joggare som springer kors och tvärs. Ligger väl i hårdträning inför Göteborgsvarvet i maj skulle jag tro. Jag är ju som de flesta vet allt annat än en joggare så jag tittar mest på och ser cool ut i mina solglasögon istället. Ett annat tydligt vårtecken är alla superkära kärlekspar som hånglar överallt (var har dom hållt hus hela vintern?!) På hållplatsen, på vagnen, inne på Ica, på parkbänken, vid lejontrappan, ja dom är precis överallt, på gott och ont men okej det är vår och känslorna spritter ju i kroppen. När gruset på gatorna som har hjälpt oss att hålla balansen hela vintern börjar sopas upp, då är det verkligen vår. Tydligare vårtecken än så kan kan man knappast få. Det sista vårtecknet som saknas är uteserveringarna runt om i stan som inte kommit upp ännu men det är bara en tidsfråga innan vi sitter där med ett glas vin i handen och njuter av våren. 


En bloggare skrev i sin blogg att han var övertygad om att svenskar var dumma och senila som bodde kvar i Sverige. På vintern gnäller vi över kylan och snön. Sen kommer våren och sommaren och vi glömmer av hur hemsk vintern var. När vintern kommer igen så minns vi bara den underbara sommaren som vi lämnat bakom oss, vi tycks tydligen ha glömt alla dom regndagar som öst regn ner över vår vackra och fantastiska land. Jag är bered att hålla med honom men idag insåg jag att det är just övergången från vinter till vår som gör att vi bor här, eller i alla fall jag. Kan man bli mer lycklig i kroppen än när ljuset är tillbaka och solen skiner oss rak i ansiktet och vi vet att det är en tidsfråga innan sommaren är här - med sitt regn (i och för sig)...


//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar