tisdag 5 juni 2012

"Allt början med en bra lärare"

I söndags avslutades HBTQ-festivalen i Göteborg med Regnbågsparad och musikkväll på Lisebergs stora scen. Att delta känns viktigt för mig och det har blivit lite av en tradition att vara med på ett eller annat sätt under festivalen. När den första HBT-festivalen (då hette den HBT och inte HBTQ) anordnades i Göteborg var jag väldigt engagerad eftersom jag var ansvarig tjänsteman från mitt partis håll. Det var startskottet på något som uppenbarligen växer och blir större och större även om vi inte kan mätta oss med Pride-festivalen i Stockholm, ännu i alla fall.




Igår gick 10,000 människor från Operan till Liseberg i paraden för att visa att alla människor har lika värde oavsett sexuell läggning, färg, ras, storlek, kläddstil, som sagt, oavsett vad. Jag och några vänner till mig gick tillsammans med Lärarförbundet. Det kändes extra viktigt att visa att vi lärare är människor som definitivt tror på och respekterar olikheter, oavsett vilka dom är. Det som gjorde mig både lite ledsen och besviken var dock att vi som gick under Lärarförbundets paroll var få, jättefå med tanke på hur många lärare det finns i Göteborg. Men jag och mina vänner var i alla fall på plats och viftade med både ballonger och flaggor och stod upp för var och en som är just, olika!


//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar