lördag 30 juni 2012

Fotboll, vet du vad det är?!

Jag är en kvinna, tror inte det finns någon tvekan kring det? Som kvinna finns det visa saker som samhället anser att man ska tycka om, ha som intresse och så vidare. Jag bryr mig inte särskilt mycket om det, jag är jag oavsett vad samhällets meningslösa normer säger. 


En av dessa normer är tydligen att tjejer/kvinnor inte kan något om sport och idrott. Jag har upplevt detta så många gånger. Det är väldigt intressant tycker jag. Jag må hända vara kvinna men sport och idrott, både kan och är jag väldigt intresserad av. Betydligt mer än många andra, oavsett kön - eftersom det tydligen spelar roll. Ett lyssande exempel på just detta var häromdagen på mitt jobb. Jag och fyra kollegor av det mer manliga könet pratar om fotbolls-EM. Eller snarare dom pratar om fotbolls-EM utan att fråga vad jag tyckte eller trodde. Tre av kollegorna (av det manlliga könet alltså, viktigt) trodde stenhård på Portugal som segrare i semifinalen mot Spanien. Jag fnös till och gjorde min stämma hörd genom att berätta att jag trodde att Spanien skulle slå ut Portugal och gå till final, ja sa det för två år sedan också när Spanien tog VM-guld. Dom tittade på mig och skrattade till, vad kan hon liksom. För det första, tydligen mer än er, Spanien är i final, do I need to say more?! För det andra, bara för att samhället har en norm som tydligen ska könsindela instressen så ser faktiskt inte verkligheten ut så. 


Fråga mäniskor som känner mig, dom kommer svara att en större idrottsnörd finns knappast än Theres. Jag har kolla på lag, idrottskvinnor och män, resultat och har en sjuhelsikes massa åsikter och egna anlyser som tro det eller ej, många gånger stämmer. Och det konstigaste av allt - jag är fortfarande en KVINNA! 


//Theres

2 kommentarer:

  1. Jag blir så jävla trött på alla dessa könsnormer om hur kvinnor ska vara, vilka egenskaper de ska ha och detsamma för män. Kön är ljug! Det är orelevant i princip alla lägen.

    /NB

    Ps. Du är bäst Theres. D

    SvaraRadera
    Svar
    1. NB! Jag är med dig - hela vägen!
      Kram

      Ps. Du kan vara bäst :)

      Radera