torsdag 14 juni 2012

Dom kallar sig fotbollsfans - jag kallar dom nazister

SVT har sänd en dokumentär producerad av BBC:s Panorama-redaktion, Fotboll, fans och fascister. En mycket sevärd dokumentär (klicka här för att se dokumentären) där delar av Polens och Ukrainas fotbollsfans visar sitt riktiga jag, trots att både polis och politiker hävdar att dom städat upp bland huliganer, rasism och heil hitler hälsningar på arenor runt om. Dokumentären skildrar hur dessa så kallade fotbollsfans använder idrotten som en ursäkt för att utöva sina nazistiska åsikter och antisemitisktvåld. Visa scener i dokumentären var mycket starka och jag blev personligen oerhört tagen. Tårarna rann samtidigt som både rädslan och frustrationen växte inom mig. 


Det är skrämande att makthavare i Polen och Ukraina blundar för vad som helt öppet pågår och dessutom försöker dölja det som utspelar sig både på och utanför idrottsarenorna. Att länderna dessutom har fått tillåtelse från UEFA att hålla EM 2012 gör mig bestört. Jag önskar mig mycket men mest av allt önskar jag mig en värld där vi kan leva sida vid sida, oavsett vad vi har för religion eller hudfärg. Jag vill inte leva i en värld där visa människor tror att dom har rätt att utöva både psykiskt som såväl fysiskt våld, just för att man inte respekterar olikheter. 


En dokumentär för omvärlden är i alla fall en början på ett korthus som skall falla -  om vi tillsammans bestämmer oss för att kärlek och respekt är vägledande ord. 


//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar