måndag 18 juni 2012

Riktigt god tacopaj

Har efter mycket om och men hittat ett recept på pajskal som är allt annat än en omelett-botten, utan är som ett "riktigt" pajskal. Receptet på pajskal kommer från Jimps & Millis LCHF (klicka här).


Pajskal (Jag får ut 8 portioner av pajen men jag äter små portioner)
Du behöver:
50 g smör
100 g philadelphiaost
3 dl mandelmjöl
1 dl pofiber (finns i glutenhyllan)
0.5 msk fiberhusk (finns i glutenhyllan)
2 ägg
Gör så här:
Sätt ungen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. När smöret börjar smälta rör ner philadelphiaosten så att den också smälter. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda smör och philadelphiaosten med äggen. Rör sedan ner vätskan i bunken med dom torra ingridienserna. Blanda väl och låt degen svälla några minuter (jag lät min stå cirka 10 minuter). Smöra en pajform och tryck ut pajdegen. Förgrädda skalet i cirka 10-15 minuter eller tills skalet börjar få färg. 


Fyllning:
Du behöver:
400 g köttfärs
tacokrydda (jag köper min tacokrydda på lchfbutiken)
2 dl cream fraisch 
2 dl cream fraisch (paprika/chili)
en förpackning cocktailtomater 
jalapenos (kan uteslutas)
riven ost
Gör så här:
Höj temperaturen till 225 grader. Stek köttfärsen och ha i tacokrydda. Blanda cream fraisch i en bunke. Skiva tomaterna i halvor. Låt jalapenos rinna av. Häll köttfärsen i pajskalet och bred över cream fraischblandningen så det blir som ett täcke över köttfärsen. Tryck ner tomaterna och strö eventuellt över jalapenos. Täck med ost. Grädda pajen i ungen cirka 20 minuter, tills dess att osten fått lagom med färg. Servera med cream fraisch, salsa (finns dom med lägre kolhydratsinnehåll) och en god sallad.  


//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar