söndag 24 juni 2012

Fettskatter? Skulle inte tro det

Ett inslag på nyheterna idag beskrev hur svenskar aldrig har varit fetare. Oerhört trist att höra men idén om vad som kan vara en lösning på problemet gör mig skogstokig. Fettskatt (klicka här för att läsa artikeln). Att staten ska ta "sitt" ansvar för vad vi stoppar i oss blir för mig helt absurt. Enligt SIFO:s undersökningen som SVT låtit göra svarade 1 av 3 att dom föredrog fettskatter. Men hallå, ta ditt eget ansvar! Det är aldrig någon som tvingar dig att välja den dåliga maten. Det du väljer att stoppar i dig gör du av helt fri vilja - alltid. I Danmark har staten valt att höja skatten på mättat fett så som kakor, glass och charkprodukter. I Finland har man valt att punktbeskatta socker. Den (fett)statistiken ska bli enromt intressant att studera i framtiden!


Jag tror, precis som vår socialminister Göran Högglund att höjda skatter inte är en lösning på problemet fetma. Att enbart information ska hjälpa folk att fatta bra beslut om sina matvanor är uppenbarligen inte tillräcklig, det håller jag med om. Att dra ner på antal timmar i ämnet idrott och hälsa i skolan, det blir inte kontraproduktivt nu? Vad lär vi våra barn egentligen? Som idrottslärare värnar jag om idrott och hälsa och är helt övertygad om att fettskatter eller punktbeskattat socker inte är lösningen på ett samhällsproblem som tyvärr växer och växer. 


Idag kostar fetman staten 15 miljarder kronor. En siffra som är obegripligt hög och som absolut måste minska av flera anledningar. Ingen mår bra av övervikt och i långa loppet leder övervikt till döden, krasst är det så. Rätt kost och motion mår alla bra av och det kommer inte tvingas fram genom så kallade fettskatter. Jag kommer aldrig stå med en pekpinne och döma någon, men jag vet defacto hur det är att vara överviktig och dom negativa effekter som det bär med sig. Men jag vet också hur det är att vara smal och hälsosam och hur otroligt bra man kan må. Det är inte en omöjlighet, det handlar bara om lite jävla anamma och en tro på sig själv. Vill du så kan du! 


//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar