torsdag 1 augusti 2013

Låt er inte luras av falsk marknadsföring

När Antti och jag var på semester förra veckan handlade vi mat på Coop i Hallstavik. Inget uppseende veckande med det om det inte hade varit så att jag råkade gå förbi en korg med lchf-produkter, Lchf-smoothie från märket CarbZone. Av ren vana (och nyfikenhet) tog jag upp lchf-smoothien och började läsa innehållsförteckningen. Jag höll på att få en hjärnblödning när jag läste.

Produkten innehåller socker! Lchf-produkter innehåller INTE socker. Lchf går ut på att man plockar bort socker ur sin kost, kolhydrater äter man minimalt av och man äter inte några lightprodukter heller (kortfattat). 

Jag blev både arg och ledsen när jag insåg att tillverkaren CarbZone marknadsförde produkten som en lchf-produkt men att de valt att ha i socker som en ingrediens. Strikta lchf:are skulle inte änns äta eller dricka en produkt med sötningsmedel i, än mindre en produkt med socker. Det är ju hela poängen för sjutton! 

Jag har själv varit strikt lchf:are i två år och valde då att plocka bort socker ur min kost, såklart. När då ett företag enbart vill sälja en produkt till vilket pris som helst och dessutom marknadsför den som något den inte är, jag då blir jag riktigt förbannad. Det finns säkert människor som ser produkten, tycker att lchf-smoothie kan vara ett bra alternativ till mellanmål och köper utan att läsa vad den faktiskt innehåller. Det är rena lurendrejeriet - en bluff!

Detta är ytterligare en anledning till varför man ska vara väldigt restriktiv med halvfabrikat och färdiga rätter. Hemma hos oss finns det absolut inget som redan är tillverkat, utan allt är råvaror som är noggrant utvalda genom att Antti eller jag läser varje produkts innehållsförteckning. En del kan tycka att vi är fanatiska. Men om du tänker efter, skulle du tanka din bil med fel typ av bränsle? Troligtvis inte eftersom det skulle skada din bil allvarligt. Precis så är med med din kropp också. Tanka din kropp med rätt bränsle och den kommer att gå som en klocka, i många år till.

//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar