onsdag 10 november 2010

Har ni öppet köp på barn?

Jag har en hel del sömn att ta igen och dök i sängen kanske tidigt igår.  (Jag är en av dom som inbillar mig att det går att ta igen förlorad sömn i efterhand. Visst vore det bra om det gick). Hur som helst, jag fastnade i en repris av Uppdrag granskning. Fy f*n vad arg jag blev! 
Avsnittet handlade om flickan "Sara" som var född i Gambia. Hon adopterades till Sverige som 9-åring. När hon var 11 år gammal tog hennes mamma med henne på semester till Gambia för att hon skulle få träffa sin lillasyster. Problemet var att "Sara" blev kvarlämnad i Gambia och mamma åkte hem till Sverige igen. Jo det är helt sant! "Saras" (adoptiv)mamma lämnade alltså kvar henne i Gambia för att hon och hennes man inte orkade med att ha ett barn, som bråkade ibland, berättar "Sara". Vilka barn bråkar inte med sina föräldrar? Det ingår liksom i åtagande att skaffa barn. 


Den ansvariga kommunen Växjö gjorde inte ett skit. Dom skylde på det ena efter det andra och inte för än Uppdrag gransknings reporter fick nyss om fallet och själva rester ner till Gambia och träffade "Sara" hände det saker om än väldigt långsamt. Ansvarig tjänsteman och politiker i Växjö intervjuades och på riktigt framstod dom som två jävla jubelidioter. Som fritidspolitiker i Göteborgs skämdes jag för att ha sådan kollegor inom mitt eget parti. Idag är "Sara" hemma i Sverige igen men bor idag på ett barnhem i väntan på placering. Jag vet inte om en polisanmäla mot "Saras" mamma och pappa är gjord men jag hoppas innerligt detta. 


För ett tag sen kunde man läsa om en Amerikans kvinna som adopterade en pojke från Ryssland. Efter ett tag ville hon lämna tillbaka sin son eftersom han inte hade uppfört sig så som hon hade hoppats på. Det hela resulterade i att Ryssland stoppade all adoption till USA. Att det händer i USA kanske jag kunde tänka mig om jag verkligen ansträngde mig men att samma sak skulle hända i Sverige idag trodde jag var helt omöjligt. Jag hade fel!


Jag är själv adopterad och jag vet vilka processer mina föräldrar fick gå igenom för att bli godkända som adoptivföräldrar. Det var flera år av utredningar, så väl sociala som ekonomiska. Att dom någonstans på vägen skulle fått för sig att det var "öppet köp" på mig, nej det ingår liksom inte i konceptet att skaffa barn!


Klicka på länken och gå in på Uppdrag Gransknings hemsida och läs om fallet med "Sara" och titta på avsnittet på SVTplay.


//Theres 

1 kommentar:

  1. Jag såg dokumentären och f*n vad förbannad jag blev. Så fruktansvärt hemskt. Hoppas även att den ansvariga kommunen polisanmäls (om det går). Hur i hela friden fick föräldrarana adoptera från första början?! Det är ju inget man får lov till över en dag. Det vet ju både du och jag. Hoppas nu du får det underbart när du träffar din mamma. När jag läste ditt första blogginlägg om att du skulle åka dit och träffa henne så föll en tår ner från min kind. Jag är väl känslig antar jag ;o) Lite avis också. Min "adoptivbror" träffade ju sin mamma för flera år sedan. Synd att det skall vara så förbaskat svårt i Indien. En vacker dag skall jag gräva ordentligt i det där, när skolan är över. Kram från ett snöstormigt Norrland!

    SvaraRadera