tisdag 23 november 2010

Isen är här, igen

Nu är vintern här och jag halkar omkring som en gammal dam på 103 år. Glashalt nästan över allt och vi ska inte prata om hur det kommer bli.Värre! Bara att skrapa bilen (hade mammas bil i några dagar) var ju ett rent helvete. Nu förstår jag varför folk bygger garage till höger och vänster och jag förstår varför mamma och Stig hade varmgarage i alla år när vi både i Linné. Smart! Med vintern kommer ju också kylan. Det blåser kallt och man måste ha vantar, halsduk, mössa, vinterjacka, varma skor som dessutom är vattentäta för när som helst kommer det töa för att sen frysa på och bli mer isgata. Underbart! Dessutom medför vintern problem för alla som ska ta sig fram med bil, cykel, moped, buss, tåg, flyg, båt (fastnar säkert uppe på ett isflak eller nått) och spårvagnar ska vi inte äns gå in på. Jag kan tänka mig hur det låter när trafikledningen på Göteborgs spårvägar resonerar kring det "akuta" läget:
- Snö!!?!! Nu igen?! 
- Ånej, vad ska vi göra? Våra spårvagnar är byggda i Italien så dom klarar inte snö. Ack ve, ack ve..!!
- Hmmm, jag får anstränga mig extremt mycket nu, men liknar inte detta de problem vi hade förra vintern? Och  vintern innan dess också?
Ja! Vi bor i Sverige, som ligger i Norden, som ligger på breddgrad N 57 grader 40.206. Det är kallt här och det kommer med 100% säkerhet komma nederbörd i form av: snö


Förra jul och nyår var jag i USA på semester. I mellandagarna åkte vi på road-trip bland annat till Arizona och Grand Canyon. När vi sent på kvällen stannade och tankade, cirka 10 mil från Grand Canyon upptäckte vi att det som vi trodde var sandvallar ut efter vägen var snödrivor. Vi hade åkt från soliga Californien rakt in i ett vinterlandskap. Med sommardäck på bilen och med vår svenska erfarenhet av snöröjning på vägarna höll vi på att skita ner oss. Men (det finns alltid ett men), i Arizona kan man åka runt i ett vackert vinterlandskap i sommardäck, för i Arizona vet man vad riktig snöröjning är. Det var snustorrt på vägarna, inte ens lite blött. Jag lovar er! Kallt var det men vägarna var en ren fröjd att åka på. Mer Arizona i Göteborg tack! 


Förstår mig rätt. Vintern är underbar i sitt rätta element. När jag sätter på mig mina skidor, sätter mig i liften och får ta min första åk i pisten, då älskar jag snön och vintern. Men jag betackar mig för isgatan utanför min dörr!  


//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar