onsdag 25 januari 2012

Äntligen: lasagneplattor

Det finns massor av recept på lchf-lasagne. Jag har testat något recept som jag inte blev helt nöjd med. Många är dessutom baserade på squash som lasagneplattor. Blä! Men så äntligen hittade jag ett recept på lchf-bloggen (klicka här) som jag läser. (Länkar i texten och i menyn till höger). Lasagnen innehåller alltså inget mjöl (pasta), inget socker och väldigt få kolhydrater. Perfekt!



Lasagne (4-6 portioner)

Du behöver:
Köttfärssås baseras på 400-500 g kött (tar för givet att du vet hur man gör en riktigt god köttfärssås. Googla annars)
Lasagneplattor
4 ägg
125 g färskost
1/2 dl fiberhusk
Ostsås
2 dl grädde
4 dl ost
(riven muskot)
vitpeppar + salt
ost till gratinering

Gör så här:
Lasagneplattor
Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ihop ägg, färskost och fiberhusk. Låt svälla i 10 min. Bred ut röran tunt på en bakplåtspapper. Ta ett nytt bakplåtspapper och bred ut ett tunt lager olivolja på den ena sidan. Lägg detta bakplåtspapper med den oljiga sidan ner mot röran och använd fingrarna och tryck ut röran tunt på plåten mellan bakplåtspapperna (jag använde en brödkavel försiktigt). Sätt plåten i ugnen i 10 min. När plattorna är färdiga kan du dra bort det översta bakplåtspappret försiktigt. Låt plattan svalna innan du drar bort det undre pappret. Skär plattor så dom passar i formen. 
Riktigt gott
Ostsås
Koka upp grädden och låt den koka ner till ca 2/3-1/2. Blanda i osten i grädden och rör runt tills osten helt har smält. Smaka av med (muskot), vitpeppar och salt.
När alla tre komponenter är klara skall lasagnen monteras. Varannat lager, köttfärssås, ostsås, plattor. Strö över ost på toppen. Sätt lasagnen i ungen på 200 grader i 20-30 min. eller tills osten fått fin färg. 

Jag låter alltid lasagnen vila minst en timme så den sätter sig. Servera med en god sallad till!

//Theres





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar