tisdag 6 mars 2012

Hur har folk tid?

I går kunde man höra på nyheterna i vilken utsträckning människor i Sverige använder facebook. Kvinnor loggar in mest och i genomsnitt 81 minuter per dag tillbringar dom på sidan. Otroliga siffror för mig! Det framkommer också att 1/3 mår dåligt om de inte får logga in på facebook. Men herregud - hur mår ni där ute egentligen?! Om livet kretsar kring detta social-låtsas-forum i den utsträckning att man mår psykiskt dålig så är min (högst) amatörmässiga bedömning - sök hjälp! Vidare i artikeln (som finns att läsa här) står det att det är låginkomsttagare och lågutbildade som använder ansiktsboken mest. Det ges ingen direkt förklaring till varför men jag personligen kan ha mina egna spekulationer om varför.

Att logga in på facebook och sedan jämföra sig med andras profiler, bilder och statusuppdateringar är i mina ögon bara jäkligt onödigt. Gå ut i riktiga livet och lev just livet istället för att sitta framför en dator och önska att du vore någon annan. Facebook är enbart en värld där dom flesta vill skapa en illusion av hur bra man är, hur bra man mår och vilket fab life man lever. Om sanningen ska fram så har alla sina svackor men få av oss lämnar ut det på facebook, för varför skulle man göra det? Och varför ska man statusuppdatera om allt? För att för stunden få må lite bättre när änns "vänner" like:ar och kommer med positiva hejarop. Kanske räcker det för en del men enligt den forskning som presenteras i gårdagens media så är det just tvärtom som sker - intressant!

//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar