onsdag 14 mars 2012

Smör? - Ja tack!

Er big no, no!
När reklamen uppmanar att, testa flytande milda guld - smakar precis som smör,  drar jag öronen åt mig och får en mycket skeptisk minn i ansiktet. Varför inte testa smör - som smakar smör? Det finns en uppsjö av produkter som är kemisk framställda för att smaka precis som den äkta varan men som inte är äkta. Min filosofi är att det inte är bra för våra kroppar. Jag var för drygt ett år sedan en person som levde på just dessa produkter. Allt i matväg skulle vara light och Milda hade en speciell plats i mitt kylskåp. Idag är alla sådana produkter banlysta hemma hos mig och det är bara äkta smör som gäller.

Då kan man undra om jag är nöjd med mitt val och jag det är jag. Idag mår jag så mycket bättre och hur konstigt det än låter så har smör och grädde gjort mig 17 kilo lättare. Det är sant! Det var inga kilon som rasade när det var Milda som stod på bordet tillsammans med 0.5 procentig yoghurt. 


//Theres

4 kommentarer:

  1. Fast störst betydelse är väl att man inte äter kolhydrater och inte massa fett? Tror att resultat hade visat sig även om man åt inte lika feta produkter men hoppade alla kolhydrater

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Jag tro också du får liknande resultat om du äter en fettsnål "diet" utan kolhydrater. Dock kommer du inte känna dig mätt på samma sätt som man gör om man fetta produkter.

      En kortversion av min teroi är att jag tror att man på längre sikt får problem. Med mer "rätt" fett och mindre socker i kosten kommer man att kunna hålla blodsockernivån jäm och behöver inte akuta sockerkickar för att orka. Om man däremot äter en fettsnål kost kommer mättnadskänslan inte vara länge och risken för blodsockerfall ökar. Lösningar som snabba kolhydrater eller sockerbomber blir akuthjälp.

      //Theres

      Radera
  2. Jag håller med om att det har kommit fram masa konstig mat nuförtiden....att äta äkta, ren mat är det bästa tror jag, oavsett om man väljer kolhydrater eller inte :) Har du sett hemsidan aktavara.org, bra tips på mat som inte innehålelr massa tillsatser och skit :) fast du äter ju väldigt rent nu ändå :) men ett tips! Kram Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset på hemsidan Marie :) och jo, du har rätt. Jag vet idag exakt vad jag stoppar i mig. Stor skillnad från förr!

      Kram Theres

      Radera