torsdag 24 februari 2011

Storebror ser dig med 40 kameror



Jag bara måste kommentera Big Brothers som i söndags började sändas på TV11 (före detta TV400). 16 stycken personer har blivit inlåsta i ett hus som övervakas av över 40 kameror och 70 mikrofoner dygnet runt. Efter att ha tittat i totalt 15 minuter hade jag sett två bröst, en kaxig tjej som snackar skit om Göteborgare, en snygging (som tyvärr gör bort sig för all framtid genom att vara en deltager i huset), någon form av tafsande under täcket mellan en man och en transexuel man, sanning och konsekvens-leken, elektriska ekstötar med en grisfösare. Jag har alltså slösat bort mer eller mindre 15 minuter av mitt liv. Men tydligen var det rekord siffror, 340 000 tittade på premiäravsnittet i söndags. Jag tittade i 3 minut och konstaterade att Gry Forsell (programledaren) så oförskämt bra ut. Det var vad jag fick ut av BB första avsnitt. 


Men seriöst, finns det någon fördel alls med att delta?! Vi minns Linda Rosing som förlorade vårdnaden om sina barn, som hade sex i TV, som visade upp sin kropp i tid och odit och som sa saker som gjorde att en kaviartub framstod som smart. Vi minns också Big Brother-Peter som var snyggingen med hela svenska folket men som tappade alla respekt när han full som en jättestor kastrull kissar i sin egna resväska och morgonen därpå undrar varför hans jeans var fuktiga. Jo, du din idiot, du har pissat på dom. Vi minns även Per som satt och grät mest hela tiden och pratade om hur synd det var om honom, han var ju faktisk nykter alkoholist och tyckte det var lite jobbigt med all alkohol och allt festande i huset. No shit Sherlock, kom det som en suprise för dig att alkohol skapar drama och porr och det är ju just drama och porr som tittarna vill ha. Grattis till den insikten Per. Minns vi någon mer...jo självklart minns vi yrvädret Carolina Gynning och hennes stormiga förhållande med någon dvärg som hette Oliver från Frankrike. 


Jag kan fördöma hur mycket jag vill om BB men jag struntar faktiskt i att folk har sex i TV (hyr en p-rulle istället för vi får ju ändå inte så några snaskiga scener), att folk super och kräks, att folk skapar drama och slås. Det som jag blir lite rädd över är hur deltagarna helt enkelt tappar allt sitt förstånd och all sin självrespekt när dom kliver över tröskeln in i huset. Eller kan det vara så enkelt att desperationen över att få bli känd genom idioti är så stor? 


Mins du Angelica Frej, Ulrika Andersson, Daniel Sörensen, Britt Godwin eller Jessica Lindgren? Troligen inte eftersom vi inte minns inte gårdagens so(å)por. 


//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar