söndag 15 maj 2011

Jag annars ljuset i tunneln

Den sista tiden har varit lite omtumlande med både tankar och känslor. När saker och ting från det förflutna hoppar upp och bitter mig i foten helt plötsligt så får det också mina tankar att gå i spinn. Framtidstankar blev den här gången väldigt påtagliga och jag har bland annat reflekterat än hel del över mina studier faktiskt.


Om 17 dagar slutar jag skolan. Inte för gott men för den här terminen. För 3 år sedan och 6 månader började jag min resa på Götebrogs Universitet. Den kändes då enormt lång och obgreppbar. Idag känns det som att en examen är inom räckhåll. Ett år kvar och jag är sedan klar gymnasielärare. (Jag har i och för sig lagt in att jag ska läsa en extra termin men vi får se när hösten 2012 kommer). Hur eller hur så är det inte långt kvar nu. Två terminer med ex-jobb (lärarprogrammet i ett nötskal) och sen är en examen som i en liten ask! Härligt men samtidigt blir jag livrädd när jag tänker på det. Ska jag gå ut i arbetslivet med en av samhällets absolut viktigaste uppdrag, lära ut kunskap till vår framtid? Om jag misslyckas så kan det bli förödande. I dina öron kanske det låter tribialt men jag tror att alla som är och ska bli lärare vet hur jag tänker och känner därför att ansvaret vi bär på är ju enormt. Men jag tror att just detta passa mig som handen i handsken. Hård men rättvis är mitt motto...

Vill också passa på att gratulera mina två absoluta favoriter Johanna och Helene som idag är klara med sitt examensarbete och inom några veckor kan plocka ut var sin lärarexamen. Stort grattis till er båda. Ni kommer bli två fantastsiak lärare!

//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar