fredag 18 maj 2012

Det doftar citron

Bland vänner och bekanta som inte äter lchf är det blandade reaktioner, fortfarande på vad jag äter, mängden jag äter och hur det smakar, det jag äter. En del är nyfikna och andra skeptiska. Jag har sedan jag började med lchf hävdat att detta är en livsstil som passar mig och som gör att jag mår bra. I jämförelse med allt annat jag testat är lchf utan tvekan det bästa, återigen för mig. Detta är för en del tydligen lite provocerande och måste ifrågasättas titt som tätt. Vi gör en deal här och nu. För dom som är nyfikna svara jag jättegärna på frågor och bjuder på olika recept och för er andra, så länge jag inte ifrågasätter er mat så kan ni väl sluta ifrågasätta min. Enkelt. 




För er nyfikna bjuder jag på ett recept hur tidningen Mat och Hälsa på citronmuffins (har grejat lite efter egen smak, som vanligt). 


Du behöver (20 muffins)
4 ägg
1 dl sukring + 1/2 krm stevia (jag ökade sukrin från 1/2 dl till 1 dl och lade till stevia)
125 g smält smör
100 g färskost
1 dl grädde
3 dl mandelmjöl
1 msk fiberhust
2 tsk bakpulver
0.5 tsk vaniljpulver
rivet skal från en citron


Gör så här:
 Sätt ungen på 175 grader. Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret och rör ner smält smör, färskost och grädde i äggsmeten. Blanda alla torra ingredienser inkl citronskalet och rör ner i smeten. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i cirka 25 minuter. Variera smaken med vanilj, kardemumma eller varför inte kakao. Servera som dom är till en kopp kaffe eller med en klick grädde smaksatt med citron/vanilj. 


//Theres


3 kommentarer:

  1. Jag Ska baka sjukt mkt lchf i sommar så jag till slut motbevisar mig själv! :-) (riktigt mörk choklad, är det ok?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att det är väldigt mkt en vanesak!

      Radera
    2. Det är en vanesak helt klart, precis som allt annat som är nytt för än.

      Mörk choklad från 70% är helt okej. Ett snabbrecept:
      Smält mörk choklad (gärna en med smak). Blanda ner den smälta chokladen i hårt vispad grädde. Häll upp i glas. Ställ i kylen. Chockladmousse!

      //Theres

      Radera