lördag 5 maj 2012

Vad är fattig?

I morse intervjuades Frida Martinsson, 25 år från Malmö i TV4:s Nyhetsmorgon. Detta av anledning att P1 sände ett program den 1 maj, Kluvet land - Ingen är vän en fattig. (Klicka här för att lyssna). 



Frida Martinsson. Bilden är lånad
 från stureplan.se
Frida är 25 år och har jobbat på krogen sedan hon var 14. Hon har serverat, diskat, städat, blandat drinkar och suttit i kassan. 
Frida behöver tre olika jobb för att pengarna ska räcka till mat och hyra. Men hon vet aldrig när hon ska jobba. Oftast blir hon inringd på ett par timmars varsel. Fast anställning har hon aldrig varit i närheten av. Nu ringer telefonen inte lika ofta; i flera veckor är den tyst. Fridas stjäl toapapper på restauranger och börjar sälja sina möbler. Hon har inte råd med mat och rasar i vikt. Hennes stora dröm är att bli barnprogramledare i tv, men om inte telefonen ringer snart kommer hon att bli hemlös.






Först lyssnade jag med stort intresse på Frida och hennes berättelse om hur det är att leva i fattigdom. Jag blev arg och kände sympati med denna unga kvinna. Men en bit in i intervjun blev jag istället förbannad. För i slutändan med enkel huvudräkning är jag fattigare än Frida är! Jag äger till exempel inte en bostadsrätt i centrala Malmö! 

Jag googlade Frida och hamnade på en blogg som gav sin syn på "Fattiga" Frida. Intressant läsning om man hört Frida berätta (klicka här). Frida 25 år känner sig fattig men enligt egen utsago är lyckligt lottad som känner folk i krogbranschen som kan skriva upp henne på gästlistor så att hon kan bli bjuden på öl, det är hennes syn på fattigdom. Jag köper inte Frida för 5 öre! Det är inte synd om Frida!

Jag vet hur det är att slita, jobba extra, studera och att vända på varaenda krona för att ha råd. (som så många andra). Men vi skapar vårt eget liv - så även "Fattiga" Frida, 25 år!

//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar