lördag 8 september 2012

What a day

Varje morgon i New York har borjar med att jag gar ner i hotellets lobby, tar en kaffe och satter mig vid en av datorerna och bloggar. Klockan ar tidigt och staden borjar vakna till liv. Det ar en underbar kansla att fa vara en del av gryningen och staden. Dom jag kanner som varit i NY tidigare ar alla foralskade i staden, jag forstar nu varfor. Jag ar fullkomligt upp over oronen kar och hit kommer jag atervanda, manga ganger!

Igar borjade vi med att ta tunnelbanan nummer 1 downtown och till Ground Zero. Vi gick runt pa omradet dar de tva tvillingtornen en gang stod - eftertanke var ordet som kom over mig. Idag ar det tva "pooler" med vattenfall och runt om "poolerna" finns alla de omkomnas namn skrivna. Runt omradet byggs nu fyra nya torn. Tva av tronen ar pa bra vag upp i luften och tva av tornen har man precis borjat gora grunden pa. Museumet som finns inne pa omradet var under renovering men det fanns en souvenirbutik som vi besokte. Dar visade dom bland annat en film pa cirka 10 minute dar nio personer berattar om sina liv efter 9/11. Jag blev valdigt rord och tararna kom medan jag stod och tittade pa filmen. Att forsta vad som faktiskt hande den dar dagen for snart exakt 11 ar sedan...

Det ar tvara kast, sa efter Ground Zero blev det shopping, och oj vad vi shoppade. Bland annat kopte jag en kappa fran ett av mina favoritmarke, Desigual. En kappa som jag dromt om och som nu ar min. Yay! Efter shopping blev det sushilunch som smakade gudomligt gott. En tunnelbanan senare och vi landade pa hotellet utmattade men lyckliga over vara inkop. Klader, skor och vaskor gor vem som helst glad, eller i alla fall oss.

Pa kvallen tog vi en promenad till Hudson River park vid Chealsea Pire. Vi tog oss sedan vidare in mot Meatpacking district och promenerade pa den renoverade hoghojdsbanan, High line som invigdes 2009. En riktigt haftig upplevelse och designermassigt, ett masterverk. Goteborg - slang dig i vaggen. Diane Von Furstenberg har ett av sina kontor inte langt ifran High line och vem kom inte gaendes rakt pa oss om inte modedrottningen her self. Nar vi klattrat ner fran High line gick vi in pa hotellet alla pratar om The Standard. Hippt folk precis overallt. Kvallen avslutades med middag pa Rare i stadsdelen Chelsea. Sager bara, 5 toast av 5.

Fortsattning foljer...

//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar