söndag 3 oktober 2010

Var är jag? Var bor jag?

I morse stod jag på Olskrokstorget och väntade på bussen som skulle ta mig till jobbet. En ung man satt på en bänk vid samma hållplats. Det syntes tydligt att han hade varit på fest. Kavaj, skjorta och snygga skor hade han på sig. Han hade tydligen också efter-efter-fest på hållplatsen för han satt och drack ur en ölflaska. Han reste sig och "gick" in i bussholken för att tittar på tavlan som visar när bussar och spårvagnar avgår. Han stod och tittade bra länge. Jag gissade att det berodde på att han såg alla siffror dubbelt. Tillslut frågade han mig om jag visste vad klockan var. Jag tittade på min mobil och talat vänligt om vad klockan var. Den unga mannen halade då själv upp sin mobil och konstaterade att jag angivit rätt tid. Smart as! Han satte sig återigen på bänken och tog en klunk till av sin öl.
- Vill du smaka? Han räckte fram flaskan mot mig.
- Nej tack, svara jag och log. Stackars sate.
Den unga mannen reste på sig igen och vinglade in i bussholken en andra gång. Han stod återigen länge och väl och tittar på tavlan.
- Vet du när 1:an kommer?
- Enligt tavlan ska den komma om 17 minuter.
- Ofan...jag vet inte var jag bor...vet du var jag bor?
- Nä tyvärr. Men du vet att du ska åka med 1:an i alla fall?
- Nä.....
- Du kan inte ringa någon som kan hjälpa dig hem då?
Den unga mannen blev tyst en stund.
- Du kan hjälpa mig hem! Den unga mannen såg ut som han hade fått en helt briljant idé. Han tog fram sin plånbok och halade fram en 500-kronorssedel.
- Du får den här om du hjälper mig!
- En bättre idé är ju att du ringer någon som kan tala om vart du ska. Sen sätter du dig i en taxi och betalar taxichauffören med din 500-ing.
Den unga mannen tittade på mig och man såg att hans berusade hjärnceller jobbade föbrilt.
- Gud vad smart du är, utbrast han tillslut. - Tack för tipset. Får jag ge dig en kram?
- Ingen orsak. Du behöver inte ge mig en kram, det räcker med ett leende.
Jag vet inte vad den unga mannen hade krälat runt i under natten men ren såg han inte ut att vara och jag kan garantera er att han inte hade tvättat sina händer efter att han hade kissat heller. Kommer man inte ihåg vart man bor - kommer man garanterat inte ihåg att tvätta sina händer efter att man kissat.  
Min buss kom och jag lämnar den unga mannen kvar på hållplatsen. Min tanke när jag satt på bussen var att jag inte ville byta med honom. När han nyktrar till senare under dagen kommer han inte att må bra. Han kommer att må som ett ursketet äpple och lova sig själv,en riktig klassiker: Jag ska aldrig mera dricka! 
//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar