fredag 10 augusti 2012

Livet är en ända lång (ägg)skola

Detta blogginlägg är en uppenbarelse med tanke på ett tidigare inlägg. (Kalla mig INTE mat Tina).


Förra veckan skulle jag koka ägg till Jennifer och mig själv. Hon väl medveten om min okunskap hur man kokar ett jävla ägg. Jag å andra sidan har lärt mig leva med att jag inte kan koka ägg utan att det 8 av 10 gånger blir slemmig vita. Jag la ner två ägg i kastrullen, fyller på med vatten och ställer kastrullen på spisen. Jennifers ögon blixtrar till.



J: Men du, vattnet måste ju täcka äggen.
T: Va?!
J: Ja, vattnet måste täcka äggen innan du börjar koka dom.
T: (Här kanske jag börjar framstå som en idiot för många av er. Min mamma lärde mig mycket, men inte att koka ägg. Okej? O-k-e-j!) Öhh, va?!
J: Ja asså du måste täcka hela äggen med vatten när du ska koka dom, annars kommer dom inte att bli kokta runt om. 
T: Så du menar att jag måste täcka hela äggen med vatten innan jag kokar dom för annars kommer inte hela ägget att kokas?
J: Jaaa! Vänta lite nu, är det så här du kokar ägg?
T: Öhh, vadå så här du kokar ägg? Finns det flera sätt att koka ägg på?! Ägg, kastrull, vatten, spis?
J: (Jennifer lyser upp som en 100 watts-lampa). Aha! Jag har löst ditt jag-kan-inte-koka-ägg-problem. Du får ju nästan alltid slemmig vita på ena sidan av ägget, eller hur?
T: Ja...även om jag kokar dom i typ 13 minuter. 
J: Exakt, och det är för att du inte har vatten som täcker äggen i kastrullen när du kokar dom. Äggen kan inte rulla runt i kastrullen och den sidan som inte täcks av vattnet blir "okokt". Där av äckliga slemmig vita. Hajar du?! 
T: (Detta ögonblick skulle jag troligen mest likna med när en människa möter Gud för första gången). Om jag hajar? Att jag hajar! Shit, du har löst typ världens största problem. Okej inte svälten i Afrika men...ja du fattar. Shit! T-A-C-K!

Numera kan jag koka perfekta ägg. Bonus är att det tar inte mer än max fem minuter. För mig är det en millisekund om jag jämför med min före detta koktid på cirka 10 minuter som inkluderade slemmig vita. 

//Theres


3 kommentarer:

  1. Som din bästa vän är det min uppgift att försöka hjälpa dig att lösa eventuella problem, stora som små. Jag känner mig mycket nöjd med att kunna fylla min funktion :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som människa är jag tacksam och som din bästis är jag evig tacksam att du hjälper mig med mina framtida problem också :)
      XXX

      Radera
  2. Eeeeeh. Hur kan du va duktig i køket men samtidigt inte kunna koka ægg? Hehe. Galenspanna.

    SvaraRadera