torsdag 9 augusti 2012

OS-OS-OS

OS forstätter (och kommer så göra till och med den 12 augusti). Ytterligare en ny medalj till Sverige har det blivit sedan min senaste uppdatering. Ett brons till Jimmy Lidberg i brottning. Stort grattis!

Igår var en händelserikdag för den svenska OS-truppen. Rolf-Göran Bengtsson (hästhoppning), ett av Sveriges stora medaljhopp tvingades att avstå från att starta i finalen igår då hans häst Casall blivit skadad. Verkligen jättetråkigt då jag själv också trodde att Bengtsson skulle kunna nå pallen. Däremot, en stor glädjande nyhet är att Sveriges herrar i handboll slog Danmark med siffrorna 24-22 och är därmed vidare till semifinal mot Ungern. Igår kunde man skåda hur svensk media gick i spinn och började prata om OS-guld och gjorde det ena reportaget efter det andra om landslaget och saknaden av OS-guld. Förbundskapten Staffan Olsson tonade ner snabbt ner förväntningarna och sa "...vi börjar från noll igen...". Han har helt rätt. Ha inga förväntningar. Dels för att Ungern är ett bra lag och har spelat bra under turneringen men också för att så fort det finns en liten ljusklimt så ska det byggas upp drömslott, alltid. Se bara på fotbolls-EM i juni. Det snackades om medalj för Sverige, jag snackade stort fiasko och inte änns vidare från gruppen. Vem hade rätt? Så lugn och fin nu, en match i taget. 

Äntligen! Igår hann jag se basket mellan USA och Australien där USA vann lätt och är vidare till semin där Argentina väntar. Jag har två ord att skriva vackert och tufft. När USA får utrymme att spela så är det verkligen vackert att se på. Men man ska också påminna sig om att basket (på den nivån) är en riktigt tuff sport fysiskt. Det är inga små grabbar som tampas på planen direkt. Drygt två meter lång och en bra bit över 100 kilo är inget man vill ha över sig. 

Idag blir det höjdkval med Gren-Tregaro och Jungmark. Jag har skrivit det förr men jag tror tyvärr inte på svensk medalj i friidrott men hoppas att de båda i alla fall gör ett bra kval och förhoppningsvis går till final. Men tveksamt dessvärre. Ikväll är det ytterligare en höjdpunkt att se fram emot. Herrarnas final på 200-meter. Blir det världsrekord? Bolt tror det själv och tiden han måste slå är 19.19. Hans egna världsrekord från Berlin 2009. Blake har sprungit på den näst snabbaste tiden i världen. I september 2011 sprang han på 19.26. Blake eller Bolt - det är frågan. Mitt svar är Bolt. Nytt WR? Snubblade nära. 

OS-fortsättning följer...

//Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar